fredag 12 april 2013

What joy there is in coming (Hur ljuvt det är att komma)




1. What joy there is in coming
to God’s own courts so fair,
where faithful souls are blooming
like lilies in His care!
They raise their chalices tender
for Heav’n’s refreshing dew,
//: ’mid blessings God doth render
they life and strength renew ://

2. How beautiful the union

of souls redeemed and free,
who hold with God communion
in faith and purity!
While songs of praise are filling
their sacred place of rest,
//: who then can be unwilling
to join their circle blest? :// 

3. Come, see the Lord’s salvation

and taste His love sincere;
come, pray without cessation,
watch with His people here.
Outside, the world makes merry,
unhappy ’mid its toys,
//: but in God’s sanctuary
the soul finds heav’nly joys ://

4. May ne’er my footsteps falter

tow’rd night away from day;
my light shines from God’s altar,
my Sun I’ll seek alway.
Here in His presence glorious
it is so good to be—
//: let here my soul victorious
its tabernacle see :// 
 


1. Hur ljuvt det är att komma
till Herrens tempelgård,
där trogna själar blommar
som liljor i hans vård!
Man ser hur skära kalkar
för Gud där öppna står,
//: och himmelsk dagg dem svalkar,
att liv och kraft de får ://

2. Hur kärt i Andens enhet
att dem tillsammans se
i trohet och i renhet
åt Herren offer ge.
När de Guds lov upphöjer
på denna fridens ort,
//: vem är väl då som dröjer
och stannar vid dess port? ://

3. Träd in att se och smaka
hur ljuvlig Herren är,
att bedja och att vaka
med hans utvalda där.
Där ute lever flärden
så glädjelös och tom,
//: ack, ringa fröjd ger världen
emot Guds rikedom ://

4. Ej vill jag vandra fjärran
till mörker bort från dag.
Mitt ljus, det är av Herran,
min sol uppsöker jag.
Inför hans anlet klara
vill i hans hus jag bo.
//: Där är mig gott att vara,
där har mitt hjärta ro ://


Text: (=SvPs1986 nr 80) Johan Ludvig Runeberg 1857 (53 år), ngt bearb.

Musik: Isidor Dannström 1881 (69 år)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar