tisdag 29 mars 2011

I am a poor, wayfaring stranger (Jag är en fattig främling bara)





1. I am a poor, wayfaring stranger,
while travelling through the world below.
There is no sickness, toil or danger
in that bright world to which I go.
I´m going there to see my Father,
I´m going there no more to roam,
I am just going over Jordan,
I am just going over home.

2. I know dark clouds will gather o´er me,
I know the pathways rough and steep,
but golden fields lie out before me,
where weary eyes no more shall weep.
I´m going there to see my Father,

I´m going there no more to roam,
I am just going over Jordan,
I am just going over home.

3. I´ll soon be free from every trial,
this form will rest beneath the sod,
I´ll drop the cross of self-denial
and enter in my home with God.
I´m going there to see my Saviour,
who shed for me his precious blood,
I am just going over Jordan,
I am just going over home.

1. Jag är en fattig främling bara,
och över jorden går min färd,
men det blir ingen nöd och fara
i himlens evigt ljusa värld.
Där får jag se min Gud och Fader,
där klingar sången nyuppstämd!
Jag måste fara över floden,
men sedan har jag kommit hem.

2. Jag vet att köld och skyfall stör mej,
och branta stup jag kring mej ser,
men gyllne fält jag har framför mej,
där ingen dör och gråter mer.
Där får jag se mitt rätta hemland,
där är Guds stad, Jerusalem!
Jag måste fara över floden,
men sedan har jag kommit hem.

3. Jag snart är fri från varje prövning
och livets segerkrans blir min.
Det kors jag bar till själens övning
lyfts av när jag hos Gud går in.
Så många ser jag där - och Jesus,
som dog för mej och alla dem!
Jag måste fara över floden,
men sedan har jag kommit hem.


Text och musik: Negro Spiritual, övers. A.H. 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar